Пам'ятка

Пам'ятка до роботи з історичним джерелом

Робота з документом – один з видів діяльності вчителя й учнів у процесі навчання історії. Дослідження історичних джерел може відбуватися різними шляхами, які, відповідно, вимагають використання різних видів лабораторно-практичних (дослідницьких) робіт.


 1.        Уважно прочитати зміст історичного джерела.
2.        Виділити в тексті головне і другорядне.
3.        Звернути увагу на час написання джерела.
4.        Порівняти свої знання про історичну подію з інформацією, яку містить джерело.
5.        Висловити власну думку щодо даного історичного джерела.
 Під час аналізу джерела знайдіть відповідь на запитання:
1.    Хто? Хто зробив чи написав це?
 1.1. Яку посаду він/вона обіймає, яке займає становище?
 1.2. Як могли вплинути на автора історичні події чи загальна ситуація в цей період?
 1.3. За яких історичних обставин він з'явився?
 1.4. Що являє собою документ за змістом і формою (опис історичної події сучасником, оцінка події істориком, законодавчий акт...)?
 1.5. Про що розповідається в документі? Яка сторона подій чи явища замовчується?
 1.6. Які почуття викликає документ у читачів?
 1.7. Що вас здивувало в цьому документі, а що вразило?
 2.    Що? Про що воно нам розповідає? Про що воно нам не розповідає?
2.1.Якщо документ має поглибити ваші знання про якесь історичне явище, подію чи особу, пригадайте, що вам уже відомо про це.
 3.    Коли? Коли це було написано? Який історичний контекст?
3.1. Які особливості того періоду або ідеї могли вплинути на автора?
 4.    Де? Де ці події мали місце або чого вони стосуються?
 5.    Чому? Чому це було зроблено чи написано? Чи існувала якась конкретна причина? Чи можна розкрити цю причину шляхом читання між рядків:
 5.1.  визначення, на яку аудиторію розрахована робота;
 5.2.   аналізу мови та стилю, які були використані у роботі?

 6.    Як? Яким чином воно було побудоване чи зведене разом? Як його можна порівняти з іншими доступними джерелами?


Створюємо історичний портрет

Пам'ятка учня
Щоб створити історичний портрет, користуйтеся пам'яткою, проте врахуйте, що пам'ятка — не шаблон, а лише основа для вашої індивідуальної творчості.

1.  Опишіть історичні обставини, в яких діяла ця людина.
2.   Згадайте, коли і де, в якій країні, в якій сім'ї вона народилася?
3.   Опишіть її зовнішність, риси характеру. Які з них вам подобаються, які ні? Чому?
4.   Встановіть, які завдання ставив цей діяч перед собою і своїми прихильниками.
5.  Назвіть найбільш відомі його справи.
6.  Подумайте, інтересам якого класу, яким верствам населення служив?
7.   Оцініть його діяльність:
—      Як полководця;
—       Як дипломата;
—       Як державного діяча. Чи немає в них протиріч?

8.   Зробіть висновок, використовуючи висловлювання відомих істориків.

Немає коментарів:

Дописати коментар